lørdag 26. februar 2011

Da har jeg erfart det også...

Og bli ranet altså.

I går var jeg på tur inn i Kibera-slummen sammen med to norske andre damer for å besøke en barnehage som drives der. De to andre var der sist uke og skulle nå tilbake med litt mat ++. Vi hadde en kjempefin formiddag med barna, men da vi skulle ut av slummen, til vår taxi som sto og ventet, ble vi plutselig stoppet av en mann som sto foran oss med en pistol (vi er alle ganske så sikker på at det var en lekepistol, den så på ingen måte ekte ut, men kjedelig å gamble på det...). På 2 sekunder var vi omringet av en guttegjeng som ropte at vi skulle legge oss ned ellers så skulle de drepe oss. Hyggelig...vi la/satt oss da ned og de tok sekkene våre og ransaket lommene våre før de løp av gårde. Flaks i uflaks fikk de bare med seg en KM-sekk (litt kjedelig sier J-A siden dette var den gode, gamle typen og ikke den kjipe moderne sekken KM pusher nå om dagen), en norsk eventyrbok barnehagen eide (som jeg skulle oversette), en solkrem, noen knekkebrød, en liten nøtteblanding og en Iphone fra meg. Pengene og kortet mitt lå i et magebelte innenfor buksen. Takk og lov for det! Litt kjedelig med telefonen, men håper  at jeg kan få den igjen på forsikringen. Jeg har jo ikke vært her i tre måneder enda (siden jul). De to andre mistet også mobil, kamera, litt penger og kort.

Litt shaky ble vi hentet av Jon-Andreas og Lars og brukte deretter resten av formiddagen og ettermiddagen på den lokale politistasjonen og hos diplomatpolitiet. Kjempe artig! 

 Heldigvis tror jeg at jeg har kommet nok så godt ut av det. Ingen store søvnproblemer eller traumer. Selvfølgelig surrer det litt i hodet mitt, men skulle vel bare mangle.

Vi vet jo at slikt kan skje her nede! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar