mandag 29. november 2010

Advent

Før vi flyttet, kjørte vi en ettermiddag ens ærend til Halden for å hente noe av adventspynten vår som vi oppbevarer der. Tingene var nøye valgt ut og ble plassert i god tro i flyttelasset. Båten med våre ting skulle jo bare ta 4-6 uker, altså i perfekt timeing til advent.... Men nei da, esken med adventspynt og hobbyting, sammen med resten av flyttelasset kommer ikke før i januar. Siste oppdatering var at båten skulle komme til Mombasa 3.januar. Flaks! Da er jo ikke vi her. Conteineren burde heller ikke stå lenge på kaien i Mombasa, da den raskt kan bli plyndret. Heldigvis ser det ut til at det hele kan gå fint og at den kanskje til og med kan komme raskt etter vi er tilbake (sier de i alle fall...).

Til tross for at jeg ikke har tilgang til esken min har vi likevel klart å lage litt adventsstemning.


Søndag morgen lagde jeg ingefærkarameller. De ble farlig gode!

 En fornøyd Jon-Andreas kan endelig spille julemusikk. Til min store fornøyelse også!

Søndag ettermiddag ble tilbragt på vår veranda. Ikke helt vanlig adventskos, men meget behagelig! 

Etter det mørknet ble det mer "vanlig" adventshygge:
Julestjerner har de heldigvis masse av her!

Ellers kan jeg fortelle at all strøm i huset forsvant i 22-tiden i går og den har fortsatt ikke kommet tilbake (kl er nå 10.49). Vi har enda ikke skaffet oss et agregat, derfor finnes det verken varmt vann eller strøm til maskinlader (prøver å skrive fort;). Heldigvis har vi gasskomfyr, så jeg kan i alle fall lage meg te. I tillegg har jeg pådratt med en herlig forkjølelse. Alltid deilig med vondt i halsen, hetetokter og verk i ledd! Smitten kan se ut til å komme fra kontoret til Jon-Andreas, der nå stort sett alle har vært syke. Satser på at J-A holder seg frisk! Likevel har jeg et håp om at jeg skal klare å lage en pepperkakedeig i løpet av dagen. Det eneste jeg ikke har funnet av ingredienser er kardemomme. I oppskriften jeg har så skal deigen riktig nok bare inneholde 1ts kardemomme, så satser på at jeg klarer meg uten. 

Ha en strålende mandag! 





2 kommentarer:

  1. Håper strømmen er tilbake!

    Karamellene så helt syk gode ut! Mulig å låne en oppskrift på de? Liker kjøkkenet deres! Og balkongen ser jo "helt grei ut". Kos dere i sola. Her snødde det sidelengs i går.

    Vi skal på visning i dag. Spennende!

    SvarSlett
  2. Oi, så spennende med visning! Strømmen kom akkurat tilbake:) etter 30 timer...

    Oppskriften lånte jeg fra din blogglink - UnderbaraClara! Superenkle og fantastisk gode! Sørg bare for å legge noe mellom dem når du oppbevarer dem. De smelter fort inn i hverandre.

    SvarSlett